Kategoria:

Zdrowa dieta. Jak od偶ywia膰 si臋 prawid艂owo?

Kategoria:

Zdrowa dieta. Jak od偶ywia膰 si臋 prawid艂owo?

Jak od偶ywia膰 si臋 prawid艂owo?

Czasem trudno uwierzy膰, 偶e najprostsze, og贸lnie znane rozwi膮zania s膮 najlepszymi. Tak samo jest ze zdrow膮 diet膮. Nie ma co kombinowa膰 z eliminacj膮 produkt贸w, je艣li nie ma do tego wskaza艅. Nie ma co stosowa膰 przerywanego postu i si臋 g艂odzi膰 z rana, je艣li pierwsz膮 rzecz膮 o jakiej my艣limy po otworzeniu oczu to 艣niadanie. Je艣li chodzi o zdrow膮 diet臋 warto, jednak usystematyzowa膰 wiedz臋 i s艂ycha膰 potrzeb organizmu.

Zanim co zje艣膰, zacznijmy od tego kiedy. 艢niadanie nie p贸藕niej ni偶 godzin臋 od wstania i kolejne posi艂ki co 2,5 – 4 godziny. Je艣li wolisz je艣膰 mniejsze, posi艂ki zaplanuj ich 5, je艣li mniej a bardziej obfite to 4 (mo偶esz np. podwieczorek czy II 艣niadanie zje艣膰 jako deser po obiedzie). Kolacja powinna si臋 pojawi膰 2 – 3 h przed snem. Dobrze, gdy obudzisz si臋 g艂odny.

Zdrowa dieta powinna bazowa膰 na warzywach i owocach. W drugiej kolejno艣ci powinny si臋 w niej znale藕膰 produkty pe艂noziarniste jak kasze, dobrej jako艣ci chleb czy razowe makarony. Nast臋pnie produkty bia艂kowe: chude mi臋sa, nabia艂, jaja ryby czy str膮czki.
Nie zapominaj o zdrowych t艂uszczach jak oliwa z oliwek czy inne oleje, ale te偶 orzechy, czy awokado. Ogranicz cukier i s贸l i alkohol.

Pami臋taj o nawodnieniu. Nasz organizm sk艂ada si臋 w ok 70% z wody, tak偶e jest ona bardzo wa偶na. Odwodnienie powoduje spadek koncentracji, zaparcia, przesuszanie sk贸ry i mo偶e te偶 nasila膰 uczucie g艂odu. Ilo艣膰 wypijanych p艂yn贸w oblicz indywidualnie: 30-40 ml na ka偶dy kilogram masy cia艂a.

Nieod艂膮cznym elementem zdrowego stylu 偶ycia jest aktywno艣膰 fizyczna. Zdrowe, doros艂e osoby powinny rusza膰 si臋 150 minut tygodniowo. Idealnie by艂oby wprowadzi膰 pi臋膰 trzydziesto – minutowych trening贸w. Aktywno艣膰 fizyczna to trening na si艂owni, sesja zumby, ale te偶 grabienie li艣ci w ogrodzie. Najwa偶niejsze to znale藕膰 form臋 aktywno艣ci, kt贸ra sprawia Ci przyjemno艣膰. 艁膮cznie z dobrze zbilansowanym 偶ywieniem, aktywno艣膰 ruchowa korzystnie wp艂ywa na zdrowie i pozwala zapobiec wielu chorobom cywilizacyjnym, m.in. rozwojowi bardzo niebezpiecznej dla naszego zdrowia zar贸wno nadwagi, jak i oty艂o艣ci.