Kategoria:

Zapotrzebowanie kaloryczne. Jak obliczy膰?

Kategoria:

Zapotrzebowanie kaloryczne. Jak obliczy膰?

Zapotrzebowanie kaloryczne

呕eby obliczy膰 dzienne zapotrzebowanie kaloryczne naszego organizmu, musimy skorzysta膰 w poni偶szych wylicze艅.

Dla kobiet: w wieku 18-30 lat (14,818 x masa cia艂a) + 486,6
Dla m臋偶czyzn: w wieku 18-30 (15,057 x masa cia艂a) + 692,2

Nast臋pnie, musicie okre艣li膰 swoj膮 aktywno艣膰 fizyczn膮 (czynnik PAL):

  • 1,2 鈥 1,3 鈥> dla pacjenta chorego le偶膮cego w 艂贸偶ku
  • 1,4鈥> dla niskiej aktywno艣ci fizycznej
  • 1,6 鈥>dla umiarkowanej aktywno艣ci fizycznej
  • 1,75鈥> aktywny tryb 偶ycia
  • 2鈥> bardzo aktywny tryb 偶ycia
  • 2,2-2,4鈥> wyczynowe uprawianie sportu

Teraz wystarczy pomno偶y膰 wynik pierwszy i drugi, aby otrzyma膰 ca艂kowit膮 przemian臋 materii
鈥> CPM = PPM x PAL

Kaloryczno艣膰 posi艂k贸w
W 艣wietle najnowszych bada艅 najkorzystniejsze jest roz艂o偶enie og贸lnej warto艣ci energetycznej dziennego po偶ywienia na 5 posi艂k贸w (I 艣niadanie zawieraj膮ce 25% warto艣ci energetycznej ca艂odobowej, II 艣niadanie 鈥 10%, obiad 鈥 30%, podwieczorek 鈥 15% i kolacj臋 鈥 20%).
W 4-posi艂kowym rozk艂adzie: I 艣niadanie stanowi 25鈥30% og贸lnej ilo艣ci energii dziennej racji pokarmowej, II 艣niadanie 鈥 10%, obiad 鈥 40%, a kolacja 鈥 20鈥25%.
Jedzenie drugiego 艣niadania jest zalecane szczeg贸lnie u tych os贸b, u kt贸rych przerwa mi臋dzy pierwszym 艣niadaniem a obiadem trwa d艂u偶ej ni偶 5鈥6 godzin. Zbyt d艂ugie przerwy pomi臋dzy posi艂kami powoduj膮 zmniejszenie koncentracji uwagi, oci臋偶a艂o艣膰, zm臋czenie oraz os艂abienie. W miar臋 mo偶liwo艣ci jada膰 nale偶y zawsze w tych samych godzinach, co gwarantuje utrzymanie okre艣lonego rytmu fizjologicznego czynno艣ci uk艂adu pokarmowego.

Dlaczego 艣niadanie jest tak wa偶ne?
Jest to pierwszy posi艂ek, po czasie, kt贸ry oznacza dla organizmu wypoczynek i regeneracj臋, ale te偶 g艂odzenie – nowa porcja energii i sk艂adnik贸w od偶ywczych. Ilo艣膰 i jako艣膰 艣niadania decyduje o wydolno艣ci psychofizycznej organizmu przez pierwsza cz臋艣膰 dnia, tj. o mo偶liwo艣ci podejmowania wysi艂ku fizycznego i umys艂owego. Ma to szczeg贸lne znaczenie u os贸b, kt贸re prowadz膮 aktywny dzie艅, bo maj膮 zwi臋kszone potrzeby.
Opuszczanie 艣niadania obni偶a funkcje uk艂adu nerwowego. Prowadzi do pogorszenia nastroju, os艂abienia organizmu i mo偶e wywo艂a膰 stan przewlek艂ego zm臋czenia.

Opuszczanie 艣niadania zwi臋ksza ryzyko zaburze艅 metabolicznych. Dotyczy to wska藕nik贸w st臋偶enia glukozy i insuliny we krwi i profilu lipidowego. S膮 to uznane czynniki ryzyka chor贸b sercowo – naczyniowych, cukrzycy, zespo艂u metabolicznego dlatego ich zwi臋kszenie ma bezpo艣redni wp艂yw na zwi臋kszenie ryzyka wyst膮pienia tych chor贸b.