Kategoria:

Nawodnienie organizmu – ile pić wody?

Kategoria:

Nawodnienie organizmu – ile pić wody?

Nawodnienie organizmu – ile pić wody?

Najważniejszym składnikiem naszego organizmu jest woda. W zależności od płci i wieku mamy jej w sobie 50-70%.

Pełni ona ogrom funkcji i występuje we wszystkich tkankach organizmu (nawet w tkance tłuszczowej), jest elementem cytoplazmy komórkowej, bierze udział w transporcie tlenu, składników odżywczych, umożliwia usuwanie toksyn, biorąc udział w transporcie ich do wątroby, nerek i płuc. Jest niezastąpiona w procesie wchłaniania w jelitach. Można tak wymieniać bez końca. Jest niezbędna do życia! Bez odpowiedniego poziomu wody w organizmie nie zajdą żadne reakcje, metabolizm będzie wolny. Woda jest niezbędnym reagentem. Nawet mając do dyspozycji wszystkie niezbędne substraty nie zajdzie reakcja, jeśli nie będą one rozpuszczone w wodzie.

Odwodnienie jest bardzo niepożądane dla człowieka, osłabia jego odporność, kumuluje i zwiększa stężenie toksyn w organizmie.

Objawy odwodnienia:
• zmniejszony apetyt,
• bezsenność,
• sucha skóra, tzw. „worki” pod oczami,
• zaparcia,
• uczucie gorąca, duszności,
• osłabienie,
• bóle głowy,
• zmniejsza się ilość potu, co może prowadzić do przegrzania organizmu,
• osłabiona koncentracja.

 

Ile wody potrzebuje człowiek?

Średnia ilość płynów jakie powinien wypijać człowiek to 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Na zapotrzebowanie wody w organizmie ma wpływ dosłownie wszystko. Płeć, wiek, masa ciała, temperatura otoczenia, aktywność fizyczna, wilgotność powietrza, stan chorobowy (gorączka, wymioty, biegunka) itp.
Dodatkowe zalecenia dla określonych stanów organizmu:
• kobiety potrzebują spożywać mniej płynów,
• intensywna praca fizyczna wymaga większego nawadniania organizmu,
• ekstremalne temperatury (niskie i wysokie) zwiększają zapotrzebowanie na wodę,
• laktacja i ciąża wzmagają zapotrzebowanie na płyny,
• podniesiona temperatura ciała, biegunka, wymioty również zwiększają zapotrzebowanie na płyny,
• duże spożycie błonnika (powyżej 40 g dziennie) wymaga większego nawadniania.

 

Jaką wodę wybrać? Mineralną, źródlaną czy stołową?

Woda mineralna jest wydobywana z otworów ziemnych. Przechodząc przez skały podziemne rozpuszcza je i w ten sposób wzbogaca się w cenne minerały. Woda taka powinna mieć na opakowaniu napis Naturalna woda mineralna. Wodą średniozmineralizowaną jest już wodą, która w swoim składzie zawiera 500-1500 mg składników mineralnych na 1 litr wody. Może mieć również specjalne właściwości fizykalne i specjalne oddziaływanie na zdrowie człowieka.
Wody mineralne, zwłaszcza te wysoko zmineralizowane, są często gazowane. Woda gazowana zasadniczo nie szkodzi, są jednak dolegliwości, przy których jej picie jest zdecydowanie niewskazane.
Przeciwwskazania do picia wody gazowanej to:
• zespół jelita drażliwego,
• nawracające bóle żołądka,
• wrzody żołądka,
• POChP – przewlekła obturacyjna choroba płuc,
• zgaga,
• uporczywe wzdęcia,
• problemy z gardłem lub krtanią (również podczas infekcji),
• nadciśnienie tętnicze.
Wody gazowanej nie należy również podawać małym dzieciom, gdyż bąbelki gazu mogą podrażnić śluzówkę jamy ustnej i przełyku, a także dostać się do nosa, jeśli dziecko łapczywie ją pije.

Woda źródlana również jest wydobywana z otworów ziemnych jednak swoim składem nie różni się znacząco od wody wodociągowej, jest czysta mikrobiologicznie, więc nie trzeba jej chlorować.

Woda stołowa jest natomiast produktem człowieka. Jest mieszanką wody mineralnej, wody źródlanej i/lub soli mineralnych. Może ona zawierać tyle samo minerałów, co naturalna woda mineralna, lecz należy pamiętać, że nie pochodzą one z naturalnego procesu rozpuszczania skał, a poprzez dodanie ich przez człowieka.

Woda źródlana ze względu na niską zawartość minerałów jest dobra tylko dla niemowlaków, by nie obciążać ich jeszcze nie do końca rozwiniętych nerek. Dla każdego innego polecane są naturalne wody mineralne, ponieważ są źródłem niezbędnych minerałów.