Kategoria:

Dieta ucznia

Kategoria:

Dieta ucznia

Pierwszy szkolny dzwonek to moment tak samo stresuj膮cy dla dzieci jak i dla rodzic贸w. Nasze pociechy zaczynaj膮 przygod臋 z edukacj膮; wkraczaj膮 w inny, nieznany im jeszcze 艣wiat. Nowe otoczenie, nowi koledzy, nowe wymagania鈥 Pierwsze dni szko艂y to niezwykle wa偶ny czas, w kt贸rym trzeba zacz膮膰 wypracowywanie modelu zdrowego od偶ywiania naszego dziecka.

Dzieci w wieku szkolnym bardzo szybko si臋 rozwijaj膮, dlatego ich organizmowi trzeba dostarczy膰 odpowiedni膮 ilo艣膰 witamin oraz sk艂adnik贸w mineralnych w dobrze zbilansowanych posi艂kach. Ucze艅, kt贸rego czeka sporo wysi艂ku, powinien je艣膰 regularnie, mniej wi臋cej co 3-4 godziny. Dlatego przy planowaniu jad艂ospisu uwzgl臋dnijmy plan lekcji naszej pociechy.

Nie od dzisiaj wiadomo, 偶e 艣niadanie jest bardzo wa偶nym posi艂kiem w ci膮gu dnia. Tyczy si臋 to r贸wnie偶 diety dziecka. 艢niadanie jest podstawowym paliwem dla naszego organizmu, kt贸re ma za zadanie uzupe艂ni膰 zapas energii po nocnym odpoczynku. Powinno by膰 pe艂nowarto艣ciowe i sk艂ada膰 si臋 z produkt贸w spo偶ywczych pochodz膮cych z r贸偶nych grup. Je偶eli dziecko przebywa w szkole d艂u偶ej ni偶 3 godziny, powinno zje艣膰 w niej tak偶e drugie 艣niadanie. Mo偶e to by膰 na przyk艂ad kanapka z pe艂noziarnistego pieczywa z twaro偶kiem, ze szczypiorkiem i rzodkiewk膮, do tego owoc i woda mineralna do picia.

Czekoladowe batoniki, s艂odycze, napoje gazowane, fast-foody i chipsy nie s膮 dobrym rozwi膮zaniem. Wysokokaloryczne przek膮ski s膮 ubogie w b艂onnik pokarmowy, witaminy i sk艂adniki mineralne oraz mog膮 prowadzi膰 do oty艂o艣ci i awitaminozy.

Je偶eli nasze dziecko przebywa w szkole d艂u偶ej ni偶 6 godzin, opr贸cz drugiego 艣niadania powinno tak偶e zje艣膰 zbilansowany obiad, a wi臋c zup臋, drugie danie i deser, kt贸rym b臋dzie np. owoc. W przypadku dzieci 5-6 letnich, mog膮 one zje艣膰 w szkole nawet do 3 ma艂ych posi艂k贸w. Bardzo wa偶ne jest, aby艣my pami臋tali, 偶e porcje powinny by膰 odpowiednio mniejsze: 1/2-1/3 porcji osoby doros艂ej.

Kolacja powinna by膰 lekka, bez potraw sma偶onych. Aby zwi臋kszy膰 odporno艣膰, do ka偶dego posi艂ku podajemy r贸偶norodne warzywa i/lub owoce. Monotonii m贸wimy stanowcze nie i jednocze艣nie zwi臋kszamy poda偶 sk艂adnik贸w mineralnych i witamin.

Przekazywanie zdrowych nawyk贸w 偶ywieniowych ma ogromne znaczenie w profilaktyce wielu chor贸b. Niew艂a艣ciwy spos贸b od偶ywiania jest np. jedn膮 z najcz臋stszych przyczyn nadwagi i oty艂o艣ci. Aby unikn膮膰 takich problem贸w w przysz艂o艣ci, warto r贸wnie偶 zadba膰 o odpowiedni spos贸b sp臋dzania wolnego czasu z dzieckiem. Wsp贸lne spacery, wycieczki rowerowe czy gry na 艣wie偶ym powietrzu b臋d膮 najlepsz膮 zach臋t膮 do wi臋kszej aktywno艣ci fizycznej.