Kategoria:

DIETA SKROJONA NA JESIE艃

Kategoria:

DIETA SKROJONA NA JESIE艃

Jesienna aura zadomowi艂a si臋 ju偶 u nas na dobre i mimo, 偶e w tym roku mamy szcz臋艣cie cieszy膰 si臋 prawdziw膮, pi臋kn膮, polsk膮 z艂ot膮 jesieni膮, to mo偶na zaobserwowa膰, i偶 wiele os贸b z naszego otoczenia poci膮ga nosem, a sezon przezi臋bie艅 w pe艂ni, co jest zwi膮zane ze spadkiem temperatury powietrza. Zanim jednak si臋gniemy po leki warto zwr贸ci膰 uwag臋 na nasz膮 diet臋 i naturalnie wspom贸c uk艂ad odporno艣ciowy 馃檪

WYBIERAJ SEZONOWO
W obecnych czasach wi臋kszo艣膰 produkt贸w mamy na wyci膮gni臋cie r臋ki przez ca艂y rok. Najbardziej bogate od偶ywczo (zawieraj膮 wi臋cej minera艂贸w i witamin) wyst臋puj膮 jednak w okresie, gdy pojawiaj膮 si臋 naturalnie. W naszych dietach znajdziesz warzywa i owoce uprawiane w pobliskich, roztocza艅skich gospodarstwach. Takimi dzia艂aniami wspieramy lokalnych dostawc贸w i polsk膮 gospodark臋. Kupowanie sezonowe to te偶 uk艂on w stron臋 ekologii 鈥 nie przyczyniamy si臋 do sprowadzania produkt贸w z odleg艂ych zak膮tk贸w 艣wiata.

Przecie偶 jab艂ka pra偶one z cynamonem i zupa dyniowa nigdy nie smakuj膮 tak dobrze jak jesieni膮 馃槈

CO JE艢膯?
Podstaw膮 w komponowaniu zdrowej diety, tak偶e tej jesiennej, jest Piramida Zdrowego 呕ywienia opracowana przez Instytut 呕ywno艣ci i 呕ywienia. Zadbaj o regularno艣膰 spo偶ywania posi艂k贸w, stawiaj na niskoprzetworzon膮 偶ywno艣膰, dbaj o dobre nawodnienie, unikaj soli i cukru. Do艂贸偶 do tego sezonowe produkty i tyle. Tylko tyle, i a偶 tyle 馃檪

Lokalne owoce, kt贸re z 艂atwo艣ci膮 dostaniesz w jesienno-zimowym sezonie, to przede wszystkim:

  • 艣liwki,
  • jab艂ka,
  • gruszki,
  • 偶urawina.

Nie zapominaj o mro偶onkach. Lepiej zje艣膰 nasze rodzime maliny czy wi艣nie zamro偶one przez producent贸w w sezonie, ni偶 np. kupowa膰 艣wie偶e owoce jagodowe sprowadzone z odleg艂ych miejsc. Samo mro偶enie nie wp艂ywa znacz膮co na ilo艣膰 sk艂adnik贸w od偶ywczych w produkcie.

Warzywa, kt贸re z 艂atwo艣ci膮 dostaniesz w trwaj膮cym sezonie jesiennym lokalnie:

  • dynia,
  • kapusta,
  • brukselka,
  • buraki,
  • topinambur,
  • ziemniaki,
  • brukiew,
  • por,
  • seler,
  • kalarepa,
  • marchew,
  • korze艅 pietruszki,
  • cebula,
  • czosnek,
  • jarmu偶,
  • szpinak,
  • papryka (do p贸藕nej jesieni),
  • cukinia (do p贸藕nej jesieni),
  • broku艂 (do p贸藕nej jesieni),
  • kalafior (do p贸藕nej jesieni),
  • kiszona kapusta,
  • kiszone og贸rki,
  • warzywa str膮czkowe.

Na szczeg贸ln膮 uwag臋 w grupie warzyw zas艂uguj膮 tak偶e kiszonki, czyli warzywa poddane fermentacji, zwane naturalnym probiotykiem. W jesienno-zimowym sezonie warto te偶 si臋ga膰 po mro偶one warzywa. Podobnie jak w przypadku owoc贸w, warzywne mro偶onki, mog膮 艣wietnie urozmaici膰 nasz jad艂ospis.

A je艣li nie wiesz od czego zacz膮膰, zam贸w nasz膮 diet臋 鈥 idealnie zbilansowan膮, pe艂n膮 sezonowych akcent贸w.

ZADBAJ O CODZIENN膭 AKTYWNO艢膯 FIZYCZN膭
Ruch na 艣wie偶ym powietrzu pomaga budowa膰 naturaln膮 odporno艣膰 i hartuje (hartowanie to naturalna metoda wzmacniania odporno艣ci, kt贸ra polega na zwi臋kszaniu wytrzyma艂o艣ci organizmu na zmienne warunki takie jak niska i wysoka temperatura). Je艣li jednak niska temperatura otoczenia nie zach臋ca Ci臋 do aktywno艣ci na dworze to przetestuj treningi, kt贸re mo偶na uprawia膰 w pomieszczeniu. Najwa偶niejsze to odnale藕膰 form臋 ruchu, kt贸ra nam odpowiada. Mo偶e to by膰 trening pi艂ki no偶nej na hali lub joga przed telewizorem.

WHO (艢wiatowa Organizacja Zdrowia) zaleca 150 minut umiarkowanej aktywno艣ci fizycznej w ci膮gu tygodnia. Pami臋taj jednak, 偶e dla Twojego zdrowia nie liczy si臋 tylko czas sp臋dzony na treningu, ale tak偶e poziom aktywno艣ci ruchowej wykonywanej w ci膮gu dnia (tzw. pozatreningowa aktywno艣膰 fizyczna), np. liczba wykonanych krok贸w. Absolutne minimum to 6 tysi臋cy krok贸w.