Kategoria:

Dieta na odporno艣膰

Kategoria:

Dieta na odporno艣膰

Dieta na odporno艣膰

 

Jak wzmocni膰 uk艂ad odporno艣ciowy diet膮? Czy do walki z przezi臋bieniem wystarcz膮 naturalne 艣rodki czy te偶 musimy wprowadzi膰 dodatkowe suplementy diety?

Jesie艅 i zima z pewno艣ci膮 sk艂aniaj膮 do zastanowienia si臋 nad diet膮 wzmacniaj膮c膮 uk艂ad odporno艣ciowy. Podpowiemy Ci na jakie elementy diety nale偶y zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 i jakie pokarmy mo偶esz zajada膰, aby jak najszybciej pozby膰 si臋 os艂abienia odporno艣ci i unikn膮膰 problem贸w z infekcjami.聽

Dieta

Je艣li chcesz wzmocni膰 swoj膮 odporno艣膰, warto stworzy膰 jad艂ospis oparty na podstawach zdrowego od偶ywiania. Magiczne sk艂adniki, witaminy i suplementy s膮 bezu偶yteczne, je艣li nie przestrzegasz podstaw.聽

Warzywa i owoce, kt贸re zape艂niaj膮 nasze sto艂y, mog膮 przybiera膰 r贸偶ne formy. Same lub w postaci sa艂atek, gotowane lub duszone w wodzie聽 鈥 mo偶liwo艣ci jest wiele i wszystko zale偶y od naszych preferencji. Kasza, makaron, pieczywo 鈥 wszystko, co dodaje nam energii. Produkty bia艂kowe: tofu, ro艣liny str膮czkowe, chude mi臋so, ryby, jaja i produkty mleczne. Warto zadba膰 o 藕r贸d艂a zdrowych t艂uszcz贸w. Na przyk艂ad surowy olej, 艂y偶ka orzech贸w lub nasion ka偶dego dnia. Kolejnym tematem szczeg贸lnie wa偶nym dla budowania odporno艣ci w naszej diecie s膮 zio艂a i przyprawy takie jak imbir, czosnek, go藕dziki czy kardamon.

Sk艂adniki diety wzmacniaj膮ce odporno艣膰

Witamina C

Zjedzenie tylko jednego kiwi lub p贸艂 czerwonej papryczki wystarczy, aby pokry膰 dzienne zapotrzebowanie na t臋 witamin臋, wi臋c jej suplementacja jest raczej zb臋dna 馃槈

Witamina D3

Jest uwa偶ana za najwa偶niejszy element uk艂adu odporno艣ciowego, gdy偶 jest odpowiedzialna za aktywacj臋 limfocyt贸w. Dostarczanie organizmowi odpowiednich jej ilo艣ci s艂u偶y zar贸wno profilaktyce, jak i leczeniu chor贸b zapalnych oraz zaburze艅 uk艂adu odporno艣ciowego. Najbogatszym 藕r贸d艂em witaminy D w pokarmie s膮 t艂uste ryby morskie np. 艂oso艣, w臋gorz, 艣led藕. Witamin臋 D nale偶y suplementowa膰 jesieni膮 i zim膮 (a czasem nawet przez ca艂y rok).

Kwasy t艂uszczowe omega- 3

Dzia艂anie kwas贸w omega-3 w organizmie jest wielokierunkowe. Nawi膮zuj膮c do tematu niniejszego artyku艂u, najciekawsze s膮 ich w艂a艣ciwo艣ci przeciwzapalne, kt贸re polegaj膮 na ograniczaniu uszkodze艅 struktur kom贸rkowych, hamowaniu nadmiernych odpowiedzi immunologicznych oraz obni偶eniu parametr贸w wskazuj膮cych na stan zapalny. Podobnie jak witamina C kwasy t艂uszczowe omega-3 maj膮 w艂a艣ciwo艣ci przeciwutleniaj膮ce.

Najwa偶niejszymi kwasami t艂uszczowymi omega-3 s膮 kwasy DHA, EPA i jego prekursor kwas ALA. Kwasy te nie s膮 wytwarzane przez organizm i musz膮 by膰 dostarczane z po偶ywieniem. 殴r贸d艂em ich prekursor贸w (ALA) s膮 produkty takie jak olej lniany, olej rzepakowy, olej i nasiona konopi, nasiona chia i siemi臋 lniane. Natomiast DHA i EPA wyst臋puj膮 w t艂ustych rybach morskich. Dlatego tak wa偶ne jest, aby w zbilansowanej diecie uwzgl臋dni膰 dwie porcje ryb tygodniowo, gdzie minimum jedn膮 jest t艂usta ryba morska.

Produkty fermentowane – kiszonki

Kiszonki s膮 doskona艂ym 藕r贸d艂em bakterii probiotycznych dla os贸b, kt贸re z r贸偶nych powod贸w unikaj膮 fermentowanego nabia艂u. Najbardziej znane dost臋pne na rynku og贸rki to og贸rki kiszone i kapusta. Mo偶esz tak偶e samodzielnie przygotowa膰 inne warzywa – marchew, rzep臋, cukini臋 czy kalafiora!

Nasza dieta Immunity

Je艣li chcesz wspom贸c swoj膮 odporno艣膰 diet膮 zapraszamy do wypr贸bowania Immunity! To trzy zdrowe posi艂ki przygotowane przez szef贸w kuchni pod okiem dietetyk贸w klinicznych. Odporno艣膰 na warunki atmosferyczne, odporno艣膰 na choroby i pe艂nia pozytywnej energii 鈥 to dietetyczne has艂a dedykowane wszystkim, kt贸rzy korzystaj膮 z tego menu. Zbilansowana, zdrowa dieta jest bogata w sk艂adniki, kt贸re wspieraj膮 mechanizmy obronne organizmu, dbaj膮 o prawid艂ow膮 flor臋 bakteryjn膮 i zapewniaj膮 dobry og贸lny stan zdrowia.